08 december, 2011

"Google Map" din barndom

Har i nogensinde prøvet at google map-e et sted du ikke har været siden du var lille?
Jeg har lige gjort det, og for et par sminutter blev jeg et barn igen!

Da jeg var lille boede jeg somme tider på den her gård når min mor af forskellige grunde ikke lige kunne overskue at passe mig. Beboerne var dengang et gammelt ægtepar, og deres 30årige søn, som ikke rigtig kunne nænne at flytte hjemmefra, da de gamle jo havde brug for hjælp til at passe på gården og de mange hektarer land, og så to sorte labradorer(Da den ene døde, købte de en ny og sådan havde de vidst gjort et par gange, så børnene ikke blev kede af det) På de omkringlæggende gårde og huse boede der en masse børn, som alle sammen lige kom rendende hjem til Karen og Fritz når de kededet sig, og brugte på den måde deres gård som et mødested, så der var altid nogen at lege med. Haven, som ligger mellem vejen og bygningen med A'et på var SÅ fantastisk! Store træer, som fx. Moreltræet hvor alle os unger brugte det meste af sommeren i, og hængepilen man kunne gemme sig under pga. de lange grene som hang helt ned til græsset. Der var blomster i alle farver og former, og så var der, som i kan se, en maaaasse græs at løbe rundt på!
Når vi blev trætte af at lege vandkamp og gemmeleg ude i haven, løb vi som regel ud i laden(bygningen overfor huset), hvor vi hoppede rundt i de kæmpestore kornbeholdere, selvom vi ikke måtte tihi :i
Eller også spurgte vi Fritz eller Peter(sønnen) om de ikke ville køre os en tur i en af traktorene, og hvis de ikke gad det, så lavede vi skibe af gamle trærester og så løb vi bare selv ned igennem skoven, og via den laaange sti(som sikkert ikke er så lang for voksenben) ned til floden, hvor vi søsatte vores flotte skibe imens vi lavede "uvejr" med vores fødder.
Når det ikke var udevejr kunne vi også få en hel dag til at gå med at lege gemme inde i det kæmpe store hus, med omkring 10 værelser, 3 stuer, kontorer, toiletter, loftrum og bryggerser. Min mor og jeg havde vores eget værelse, så når hun, jeg, eller os begge to var der kunne vi sove i ordentlige senge, og havde space til også at være os selv.
Karen bagte også næsten kage HVER morgen, så der var kage til kaffen, men dengang var jeg også B-menneske, så kom sjældent tidligt nok op til at kunne hjælpe hende selvom jeg SÅ gerne ville hjælpe hende!(med at slikke skålene rene høhøhø xD)

JUL hos dem var også bare SÅ fantastisk! Da de havde 3 sture var der én stue som næsten ikke blev brugt til andet end jul, og den bedste tid på året var når deres skulle pyntes op med kravlenisser i hele stuen! De havde også altid de højeste, og bredeste juletræer overlæsset med gammelt julepynt, som antikke glaskugler og de dersens glasfugle på klemmer med fjer i halen. Der hørte selvfølgelig også julegodter med til julen, og MAD! Måååms der var meget mad!

Karen Stenbjerg og Fritz har givet mig nogle af de bedste barndomsminder på deres gård, og jeg glemmer det aldrig!
Jeg tror jeg vil sende dem et julekort i år, bare for at fortælle dem at jeg altså godt kan huske dem, selvom det vel er næsten 10 år siden jeg sidst så dem. DENGANG var de ældre end nogen andre mennesker jeg kendte, så jeg tror det er ved at være på tide, hvis jeg skal nå at sende dem et brev inden de kradser af åh...
Har det helt dårligt over at jeg ikke har taget mig sammen og kontaktet dem noget før!

Har i forsømt kontakten til nogen der har betydet så meget før jer, så synes jeg i burde gøre noget ved det; tror de bliver lykkelige (:

1 kommentar:

frost sagde ...

Bliver helt glad af at læse om dine rare minder!